Okolo moravských přehrad

Dnes si ukážeme trasu v zapomenutém kraji Budišova nad Budišovkou a jeho okolí. Délka trasy je cca 50 km, náročnost, střední a provoz na trase minimální. Pokud někdy zavítáte do Budišova nebo se tam rozhodnete zajet, určitě stojí za to přibalit si kolo.

Celý okruh můžete začít třeba ve Svatoňovicích, kde se vydáte na křižovatce u železničního přejezdu směrem na Budišov (cca 3 km). Budišovem projedete přes náměstí směrem nahoru ke kostelu. Ten je zajímavý například tím, že jeho hlavní oltář je situován na západ místo na východ. V České republice jsou takovéto kostely čtyři. Za kostelem projedete kolem autobusového nádraží a pustíte se po hlavní silnici až k odbočce na Dvorce (Budišovská cesta). Zde je již zákaz vjezdu pro motorová vozidla a vy se tak můžete v klidu kochat krajinou. Asfaltová cesta vás provede lesem a krátkým stoupáním se dostanete k usedlosti s chovem koní.

kone_Dvorce2

Za ní pak pokračujete do mírného kopce na horizont, kde se vám otevře výhled na Dvorce.

vyhled_Dvorce

Sjedete do obce a opustíte ji doprava směrem na Opavu po hlavní cestě přes Májůvku a Bílčice. V Bílčicích před kostelem zahnete doleva a kostel objedete zboku, je tam značení k přehradě. Pokračujete po silnici až na hráz Slezské harty.

Slezska_harta_hraz

hraz_druha_strana

TIP: vyplatí se projet kolem přehrady. Přehrada samotná má vcelku rozeklaný tvar, připomínající podobu draka. Až si přehradu dostatečně užijete, můžete se vydat k jejímu staršímu sourozenci, přehradě Kružberk. Ideální je využít cestu na druhé straně hráze a pustit se dolů ve směru odtoku vody směrem na bývalé Medice.  Dojedete až na křižující silnici z Bílčic do Hořejších Kunčic, kde se dáte doleva přes most a hned za mostem pokračujete vpravo po šotolinové silnici. Občas narazíte na nějakou chatu či chalupu. Silnice se postupně promění v úzkou asfaltku, která se napojí na hlavní silnici vedoucí na hráz Kružberku. Nastoupáte nad přehradu a už po cestě k hrázi se vám otevřou první výhledy na přehradu.

prehrada_Kruzberk

Pokračujete dále po silnici, kde občas převážně v zatáčkách narazíte na kočičí hlavy. Cesta byla záměrně zpevněná v době studené války, kvůli možnosti obrany přehrady s pomocí tanků. Pokud jste už hodně unaveni, můžete přejet hráz (pozor v době psaní článku je hráz uzavřena z důvodu stavebních prací, lze ji podjet spodem) nebo si cestu můžete ještě o kousek protáhnout a dojet do Svatoňovic přes Staré Těchanovice. Tato zajížďka vás zavede do skalního města pod hrází přehrady, kde jsou hojně využívané lezecké stěny.

skaly_Kruzberk

Odtud pokračujete dál až do Těchanovic, kde se stočíte doprava a nastoupáte nad Svatoňovice a sjedete dolů do křižovatky, kde jste celou trasu začali.

TIP: Budišovsko nejsou jen přehrady, ale také břidlicová stezka, která vás provede četnými okolními břidlicovými lomy. Místa jsou často navštěvována čundráky a lomy byť je do nich oficiálně zakázaný vstup, jsou přístupné. Rozhodně je to zážitek, který stojí za to.